Мистецтво 11 клас
«Золота доба» іспанського живопису ХVІІ ст. представлена творчістю Дієго Веласкеса (1599—1660) — придворного живописця короля Філіппа ІV. Протягом чотирьох десятиліть він писав портрети монарха, зображував його дітей, наближених до двору грандів. Знамениті картини митця «Меніни», «Прялі», «Кузня Вулкана», «Здача Бреди» та інші зберігаються в музеї Прадо. Художник на парадних портретах мав зображувати все точно: від величних поз до розкішних костюмів, а також церемоніальну обстановку. У портретах королівських блазнів і слуг Веласкес підкреслював людську гідність знедолених, у портретах дітей — безпосередність. У груповому портреті «Меніни» художник зобразив самого себе перед мольбертом. Портрет інфанти Маргарити є окрасою колекції київського Музею Ханенків.
До великих іспанців належить Франсіско Гойя (1746—1828) — автор портретної галереї видатних людей свого часу. Художня мова Гойї, який мав дар колориста, — виразна, рисунок — експресивний, композиції — динамічні. Картина «Парасолька» є прикладом втілення безхмарного щастя. Яскрава колірна гама, пейзаж із блакитним небом і соковитою зеленню передають радість молодості.
Знамениті офорти із серії «Капрічос» гостро викривали порочність світу.
Перегляд відеоматеріалу. Франсіско Гойя. Капрічос.
В Англії національна школа живопису виникла у XVIII ст. Найвідомішими її представниками були Вільям Хогарт, Томас Гейнсборо, Джон Констебль, Джозеф Тернер, Джошуа Рейнольдс.
Художник-сатирик і карикатурист В. Хогарт у своїх творах засуджував суспільні пороки (серії картин «Модний шлюб», «Кар’єра марнотратника»), започаткувавши реалістичний напрям живопису.
Перегляд відеоматеріалу. В. Хогарт. «Модний шлюб»
«Батько» англійського пейзажу Т. Гейнсборо писав ліричні краєвиди, навіяні фантазією. Створював портрети на тлі природи, підкреслюючи гармонію людини і природи. На той час англійські митці досягли досконалості в акварельному живописі.
Перегляд відеоматеріалу. Полотна великих художників. Томас Гейнсборо.
Джозеф Меллорд Вільям Тернер (1775 – 1851)
у романтичних пейзажах передавав світло, зображуючи схід і захід сонця, тумани, які потім розвинули імпресіоністи.
Перегляд відеоматеріалу. Полотна великих художників. Джозеф Тернер.
Джошуа Рейнольдс створив галерею портретів своїх сучасників, переважно представників знаті, поєднуючи риси аристократичної парадності та монументальності зі влучністю психологічних характеристик.
Перегляд відеоматеріалу. Полотна великих художників. Джошуа Рейнольдс
«Сходинка творчості».
vВіднайдіть в мережі Інтернет цікаві факти про відомих художників європейського культурного регіону. Запишіть їх.
Бажаю вам успіху!!!
-----------------------------------------------------------
Відродження - культурна доба між епохами середніх віків та Нового часу. Залежно від історичних умов конкретної європейської країни спостерігалися певні відмінності у виявленні ренесансних процесів. Тому загальний період Ренесансу простягається від останньої третини XIII до кінця XVI століття. В окремих країнах (наприклад, в Англії) Відродження тривало аж до початку XVII століття.
До ХІХ ст., тобто до виникнення секуляризму, значний вплив на європейське мистецтво мала християнська церква, яка була основним замовником творів архітектури, скульптури, живопису, музики, театру.
Мистецька скарбничка
Секуляризм (від лат. saecularis — світський) — зменшення ролі релігії в політичному, соціальному, культурному, особистому житті; принцип світськості.
В епоху Відродження (ХІV—ХVІ ст.) почало розвиватися світське мистецтво, адже загальний інтерес до релігії слабшав. У центрі творчості митців із цього часу постає людина.
Культура Відродження стала поєднанням нового прочитання античності з новим прочитанням християнства (звідси термін «Відродження»). Митці оспівували досконалу особистість, фізична і духовна краса якої зливаються воєдино відповідно до вимог античної естетики. Філософія Ренесансу утверджувала ідеал гармонійної особистості, яка у своєму розвитку може піднятися до рівня богоподібної істоти. Цінність людини стала визначатися її особистими чеснотами, а не становищем у суспільстві. Людина сприймалася як те, чим вона здатна стати (можливо, невипадково саме в епоху Відродження виникло поняття авторства, розвивалось виконавство як самостійна діяльність).
У цей час починається становлення сучасної науки, передусім розвиток природничого знання. У мистецтві це трансформувалося в утвердження принципів реалізму, зміни як у технічних аспектах живопису та скульптури, так і в їхній тематиці. Художники Ренесансу ретельно досліджували тіло людини і відтворювали його досконалу красу, звільняючи з-під маси одягу, в яку ховалися фігури середньовічної готики. У цей період завдяки відкриттю законів перспективи, світлотіні демонструються можливості живопису щодо передачі тривимірності зображень: площинні, ніби безтілесні зображення середньовічного мистецтва поступилися місцем тривимірному просторові. Цьому також сприяв початок широкого використання олійних фарб з їх великою гамою кольорів та нюансів яскравості.
Епоха Відродження кардинально змінює художню картину світу, активізує інтерес до особистості, завдяки чому розквітає жанр портрета. Наслідуючи ідеали античності, живописці звертаються до міфічних сюжетів поряд із християнськими. Перехід до олійних фарб дає змогу досягти нових вершин у техніці станкового живопису. Ренесанс відкриває перспективу і світлотінь у малярстві.
Епоха «титанів» подарувала світові загальновизнаних геніїв: Леонардо да Вінчі, Рафаеля Санті і Мікеланджело Буонарроті, з архітектурними й скульптурними шедеврами якого ви ознайомилися у попередніх параграфах.
Леонардо да Вінчі (1452—1519) — найзагадковіша постать в історії світової культури, який втілив ідеал універсальної людини: митця, вченого, винахідника. Відкриття майстра в царині живопису — правила повітряної перспективи. В одухотворених мадоннах він відтворив величний образ Марії. Портрет Мони Лізи (Джоконди) з ледь помітним усміхом ніби огорнутий легким серпанком (леонардівське «сфумато»).
Перегляд відеоматеріалу: Фреска «Тайна вечеря»
Інший «титан» епохи Відродження — Рафаель Санті (1483—1520) досяг неперевершеної майстерності у відтворенні як внутрішньої гармонії особистості в портретах, так і сенсу життя у складних філософських композиціях («Афінська школа»).
Художник, шукаючи гармонію краси та жіночності, створив велику кількість мадонн (не менше 15 творів). Саме вони принесли йому всесвітню славу разом із фресками у Ватиканському палаці. Від юнацької ліричної «Мадонни Конестабіле» через неперевершені за ніжністю образи мадонн ішов митець до своєї творчої вершини — «Сікстинської Мадонни». Цей шедевр Рафаель створив на замовлення церкви Святого Сікста в місті П’яченца. Вона написана без ескізу, такою, якою наснилася художнику.
Перегляд відеоматеріалу. Картини Рафаеля Санті "Сікстинська Мадонна"
Мистецька скарбничка
То́ндо (скорочене від італ. rotondo — круглий) — зазвичай картина або інше зображення, наприклад, в кераміці, круглої форми.
Перегляд відеоматеріалу.Тондо Мікеланджело Буонарроті "Мадонна Доні"
Коли мова заходить про живопис так званого Північного Відродження, про мистецтво Нідерландів XVII ст., згадують «малих» і «великих» голландців. До «малих» зараховували художників, які писали картини невеликого розміру, переважно пейзажного та побутового жанрів, тобто звертались до поезії повсякденності на противагу мистецтву «великого» стилю з домінуванням «високих» історичних і міфологічних сюжетів. До найвідоміших «малих» голландців належали Ян ван Ейк, Ієронім Босх, Пітер Брейгель (старший), Ян Вермер, Франс Халс, Пітер Клас та інші, до «великих» — Пітер Пауль Рубенс і Рембрандт ван Рейн.
Перегляд відеоматеріалу. Картини «малих» голландців
Через історичні події Нідерланди було поділено на Голландію та Фландрію, а мистецтво — на дві школи — голландську і фламандську. Представники першої зображали переважно повсякдення, тому тут набули популярності прості за композицією натюрморти і скромні камерні портрети.
Фламандці зверталися насамперед до релігійного та міфологічного жанрів, парадного портрета, а натюрморт прагнули перетворити на гімн багатству.
Центральною фігурою фламандського мистецтва став Пітер Пауль Рубенс (1577—1640). Універсальність таланту підносить його творчість на один щабель із найвидатнішими майстрами Відродження. Проте стиль митця, насичений театральним пафосом, контрастами світла і тіні, бурхливим рухом, пізніше визначили як бароко. Він захоплювався баталіями, сценами полювання на тварин, писав численні портрети. Рубенсівські образи ніби втілюють ідею «здорового духу в здоровому тілі». Мистецтво майстра несе заряд життєвої енергії.
Художній стиль бароко підняв образотворчість Відродження на нові висоти, підкреслюючи у своїх пошуках красу деталей, руху, драматизм сюжету. Художники бароко відкрили нові прийоми просторової інтерпретації форми в її вічно мінливій життєвій динаміці. Багато барочних митців служили королям і вельможам, які прагнули до надлишків, і, мабуть, тому наголос цього стилю сконцентровано на величі, помпі та пишноті.
Продовжуючи здобутки Ренесансу, митці бароко намагалися заглибитися у внутрішній світ людини, показати натуралізм пристрастей у чуттєво-тілесній радості буття або неминущу швидкоплинність життя. Наприклад, динаміка світу розкривається через протиріччя почуття і розуму, тілесного і духовного у фламандського художника Пітера Пауля Рубенса. А в автопортретах голландського художника Рембрандта Харменса ван Рейна відобразилася мінливість образів людського буття, віковий рух людини.
Вершиною досягнень голландської школи є творчість Рембрандта Харменса ван Рейна (1606—1669), просякнута реалістичним світосприйманням і психологічною глибиною образів. Рембрандт — неперевершений майстер композиції та світлотіньового моделювання. На його картинах фарби ніби світяться зсередини, хоча загалом колорит приглушений.
Після одруження Рембрандт потрапляє до кола амстердамської аристократії, стає знаменитим. У цей найщасливіший період свого життя він малює багато автопортретів і портретів дружини. Художник зображує її в різних міфічних образах, у фантастичних костюмах. Ефектні композиції, овіяні романтикою юності, відмінні від пізніших творів, коли митця спіткало банкрутство, бідність і лихоліття.
Перегляд відеоматеріалу. Картини Рембрандта
Завдання.
Дати відповіді на запитання.
v 1.Що впливало на європейське мистецтво до ХІХ ст.?
v 2.Який жанр живопису зазнав розквіту в епоху Відродження? Що посприяло цьому процесу?
v 3.Назвіть загальновизнаних геніїв, яких подарувала світові епоха «титанів»
v 4. Що вам відомо про живопис так званого Північного Відродження
Бажаю вам творчого успіху!!!
----------------------------------------------------
- Поміркуйте:
чому мистецтво скульптури посідало таке важливе місце в культурі Давньої
Греції?
- Імена і твори яких уславлених скульпторів вам відомі?
- В чому особливість скульптури доби бароко?
- Що нового привнесла в мистецтво скульптури доба рококо
Поміркуємо!
v
Чи погоджуєтесь ви з філософом?
Шопенгауер, німецький філософ
Для майстрів скульптури класицизму характерні культ ідеалів
античності й Відродження, стриманість, чіткість форм і деталей. Митці часто
звертаються до міфологічної тематики, наприклад, до сюжету міфу про Амура і
Психею.
Амур
або Купідон
— у римській міфології — божество кохання, що відповідає грецькому Еросу.
Психея
— персонаж давньогрецької і
давньоримської міфології, чарівна дівчина з крилами метелика, втілення людської
душі.
«Амур і Психея» — назва двох
скульптурних груп італійського скульптора, яскравого представника класицизму в
європейській скульптурі Антоніо Канови
(1757 - 1822).
Суголосна міфу тема кохання була втілена
Огюстом Роденом (1840—1917) у знаменитих
композиціях «Поцілунок» і «Вічна весна», неперевершених за грацією та
експресією.
Аналіз творів мистецтва
v
У чому суголосні композиції А. Канови та О. Родена?
v Який із творів ви вважаєте найкращим гімном коханню?
Роботи Огюста Родена, в першу чергу його неймовірні скульптури, щиро дивують і вражають навіть тих, хто традиційно байдужий до мистецтва. Впродовж свого життя неперевершений майстер надихався найрізноманітнішими явищами, культурами, сюжетами і людьми. Проте мистецтво Древньої Греції, античність, древні цивілізації займали особливе місце в його творчості.
Перегляд відеоматеріалу. Роден та мистецтво Давньої Греції
О. Родена можна вважати засновником експресіонізму в скульптурі. У містах Європи й поза її межами є понад 20 копій відомої роботи О. Родена «Мислитель». Завдяки контрастам фактури, прийомам обробки матеріалу митцю вдалося показати людину, сповнену внутрішньої енергії.
Різноманітність напрямів і стилів,
багатство тематики й матеріалів подарувала людству епоха модернізму і постмодернізму.
v Пригадайте, які стилі й напрями виникли в мистецтві
ХХ ст. Що характерно для кожного з них? Які відомі митці їх репрезентують?
Славетний засновник кубізму Пабло Пікассо (1881—1973) створював не лише живописні композиції, а й оригінальні за формою
кубістські скульптури.
Перегляд відеоматеріалу.
Скульптура Пабло Пікассо
Митця румунського походження Константина Бранкузі (1876—1957)
вважають одним із піонерів абстрактної
скульптури. Він намагався втілити образ птаха в універсальній і лаконічній
формі, вловити політ як символ.
Культовий для мистецтва сучасності
експресіоністичний твір «Людина, яка крокує» швейцарця Альберто Джакометті (1901—1966) зображений на швейцарській банкноті
100 франків. Тонка, мов лезо, крихка бронзова фігура з грубою поверхнею зображує
самотнього пішохода. Скульптура в людський зріст (183 см), створена для міської
площі, була продана на аукціоні Sotheby’s за рекордні для пластичного мистецтва
104,327 млн доларів.
Мистецька
скарбничка
Аукціон (лат. auctio — продаж із публічних торгів) — спосіб
реалізації товарів (картин, антикваріату, коштовностей тощо) на основі конкурсу
покупців. Найстаріші — лондонські Christie’s і Sotheby’s, вони мають мережу
філіалів по всьому світу.
Безперечно, цінність творів мистецтва не
вимірюється тільки грошима. Проте міжнародні художні аукціони демонструють
світові тренди, виявляють тенденції моди, відкривають нові імена та роблять сенсації.
Адже торгівля творами мистецтва перетворилася на великий бізнес. Об’єктів, що привертають
увагу сучасних скульпторів, багато. Чимало творів присвячено друзям людей —
тваринам. Приміром, у Бремені біля міської ратуші встановлено пам’ятник Бременським музикантам.
Залізного поні можна побачити в Парку
Європи, що неподалік Вільнюса. Найцікавіший експонат цього музею — скульптура просто
неба, лабіринт, побудований із більш ніж трьох тисяч старих телевізорів
(«Інфодерево ЛНК»). Він занесений до Книги рекордів Гіннеса як свого роду
найбільша «скульптура».
У сучасний урбанізований простір
органічно вписуються масштабні об’єкти, що відображають нове пластичне
мислення. Зразком гігантоманії є унікальний Атоміум у Брюсселі. Конструкція (заввишки 102 м і вагою 2400 т)
відтворює просторове розташування дев’яти атомів кристала заліза, збільшеного у
165 мільярдів разів. За задумом, пам’ятка символізує науково-технічний прогрес,
мирне використання енергії атома, важливу роль заліза в розвитку світової економіки.
«Атоми» у формі сфер, вкритих металевими пластинами, з’єднані трубами — це коридори
з ескалаторами для пересування відвідувачів музею.
На Дунаї в Будапешті є оригінальна
кінетична скульптура — велосипедист, що ніби їде по воді, тому що течія ріки
рухає колеса.
Аналіз творів мистецтва
v Що вас здивувало у представлених зразках сучасної
скульптури? Пригадайте твори у стилі футуризм, кінетизм, поп-арт.
Отже, модерністська скульптура поступово
здобула визнання і, за деякими винятками, втратила свою приголомшливу новизну. До
творів скульптури нині відносять композиції поп-арту у вигляді конструкцій із
пивних банок чи гігантських вінілових гамбургерів. Термін «скульптура» вживають
сьогодні щодо ширшого кола мистецьких явищ (мобілів, інсталяцій тощо).
Постмодернізм узяв із різних європейських стилів щось особливе і потрібне для
подальшої творчості. Сучасні скульптори не перестають експериментувати й
дивувати, стимулюючи сильні емоції та інтерес до всього нового, оригінального.
«Сходинка творчості». Виконання творчого
завдання.
Створення кросвордів та ребусів «Мистецтво європейського
культурного регіону.
Архітектура. Скульптура».
Вивчення історії українського суспільства , як правило, починають із
характеристики населення, яке проживало на території нинішньої України у
найдавніші часи : це багато народів, які мігрували, постійно змінювали один
одного. А отже, давнє населення України не було етнічно і культурно однорідним.
Найдавніші пам’ятки мистецтва на
території України відносять до доби пізнього палеоліту ( 25 – 15 тис. років
тому ). Так, розкопки біля с. Мізин
(Чернігівська обл.) виявили прекрасні браслети, вирізані з бивня мамонта.
Один із них суцільний, другий складається з п’яти окремих пластин; на обох –
чудовий різьблений орнамент. Мізинські браслети належать до унікальних зразків прикладного мистецтва
стародавньої Європи.
До творів мистецтва слід також віднести
розфарбовані кістки мамонта мізинських помешкань, скульптури у вигляді
маленьких статуеток (образ матері – без голови, або обличчя), набір кам’яних
знарядь праці.
Видатною
пам’яткою духовної і матеріальної культури прадавнього населення України є Кам’яна Могила, розташована у степу
поблизу с. Терпіння Мелітопольського району Запорізької обл. Зараз вона має
вигляд великого піщаного пагорба, заваленого кам’яними брилами. Колись це був
кам’яний моноліт, під яким у грунті були прокопані печери.
У
гротах Могили виявлено велику кількість різноманітних зображень фігури людей,
тварин, знаки у вигляді геометричних фігур тощо. Особливий інтерес викликає так званий Грот Мамонта. На його
стелі зображені фігури чотирьох биків, які, утворивши коло спрямовують свої
роги у різні боки. Вочевидь, первісний художник замалював сцену нападу на
тварин якихось хижаків. Трохи збоку відтворені три олені, які йдуть один за
одним. На багатьох зображеннях збереглися сліди червоної фарби.
Родоплемінний лад у прадавніх мешканців українських земель склався ще в
добу мезоліту. Археологічні знахідки доводять поширення серед тубільців не
тільки примітивних культів, що пов’язані з добою мисливства, а й більш
розвиненого – поклоніння предкам, що на той час був пов’язаний з ідеєю
материнства, роду та його прародительки, і, вірогідно, відповідав
матріархальним засадам організації суспільних відносин.
Скіфи,
які на початку VII ст. до н. е. з’явилися в українському степу, не лишилися поза
увагою більш розвиненої Середземноморської цивілізації, про що свідчать такі
слова із Старого заповіту (Книга пророка Ієремії 6:22): «Ось іде народ із
північної країни, і народ великий піднімається від країв землі…держить в руках
лук і спис; вони жорстокі та немилосердні, голос їх шумить , як море, і
несуться на конях, вишикувані, як одна людина…».
Розоривши багато країн Близького Сходу,
скіфи нарешті осіли у степах Північного Причорномор’я, створивши перше на
терені України політичне об’єднання.
Скіфи торгували з грецькими колоніями у
Причорномор’ї. Своїм торговим партнерам скіфи пропонували товари, що ними
згодом уславилася українська земля: збіжжя, віск, мед, хутра, рабів. За це вони
отримували вина, ювелірні вироби, інші предмети розкоші, до якої у них уже
розвинувся великий апетит.
Про це свідчать своєрідні прикраси,
надзвичайно оригінальне за своїм стилем декоративне мистецтво з характерними
для нього мотивами тваринного світу. Через грецькі колонії у Причорномор’ї
скіфи ввійшли в контакт із грецькою цивілізацією і навчилися цінувати її.
Скіфське мистецтво – це різьблення по дереву і кістці, а головне – це віртуозна
обробка металу. Скіфи володіли секретами багатьох сплавів, займалися литтям,
тисненням, карбуванням, знали спайку, філігрань (манера «звіриний стиль»).
Найбільша колекція скіфських виробів зберігається в Ермітажі.
Шедевром скіфського мистецтва є золота пектораль (курган Товста Могила,
Дніпропетр. обл.). Діаметр прикраси – 30 см, вага 1150г. Це одна з найцінніших
золотих прикрас України (вражає ручна робота).
Зберігається у Музеї історичних
коштовностей України у Києві і належить до Історичного фонду дорогоцінних
металів і дорогоцінного каміння України.
Колекцію кримських
археологічних та історичних скарбів із кількох музеїв Криму, які разом із
предметами з музею в Києві на початку лютого 2014 року були тимчасово вивезені
до Нідерландів (договори про це були укладені ще 2013-го) на виставку «Крим –
золотий острів у Чорному морі». Цю колекцію неофіційно назвали «скіфське
золото» чи «кримське золото».
На
час завершення виставки Крим уже був окупований Росією. Кримські музеї, вже
фактично підконтрольні Москві, заявили, що експонати з них мають повернути
самим цим музеям – тобто вже на територію, якою керувала не українська, а російська
влада. Україна наполягає на тому, що всі експонати мають повернутися саме
українській державі, яка поверне їх до музеїв у Криму після деокупації
півострова і відновлення свого контролю над ним.
Музей
Алларда Пірсона в Амстердамі, який проводив виставку, не став брати рішення
щодо кримських експонатів на себе, і сторони звернулися до суду (експонати з
Києва були повернені вчасно). У грудні 2016 року суд першої інстанції, Окружний
суд Амстердаму, ухвалив повернути всі експонати українській державі. Але
рішення не набуло чинності – кримські музеї (це Центральний музей Тавриди в
Сімферополі, Керченський історико-культурний заповідник, Бахчисарайський
історико-культурний заповідник і Національний заповідник «Херсонес Таврійський»
у Севастополі) оскаржили його. Експонати досі зберігаються в амстердамському
музеї в очікуванні на остаточне судове рішення.
Перегляд відеоматеріалу. Золото скіфських курганів
Протягом майже 400 років, від ІІ ст. до
н.е., у степах Північного та Східного Причорномор’я панували сармати,
які прийшли з Волги. За своїм зовнішнім виглядом та способом господарювання вони
нагадували скіфів. Жили у шатрах, що напиналися на дво – чи чотириколісні вози.
Особливо вражає у сарматів та велика роль, яку відігравала у їхньому
суспільстві жінка (амазонки, поховання жінок зі зброєю). Їхні каравани
мандрували у найвіддаленіші краї, з яких везли до Танаїсу (сарматська столиця
на р. Дон) китайський шовк, кавказький кришталь, напівкоштовне каміння з Ірану
та Індії.
Незабаром на зміну сарматам прийшли
інші кочівники, але сармати були останнім
індоєвропейським народом , що з’явився зі сходу. Після них Євразійські
степи майже на ціле тисячоліття стануть володіннями тюркських народів.
Вершиною неолітичного періоду вважають
славнозвісну трипільську культуру (V—ІІІ тис. до н. е.), що
існувала на території сучасної України, а також Молдови й Румунії, задовго до
появи єгипетських пірамід. Ці поселення вважають першими виявами цивілізації на
території нашої країни та наймасштабнішими на теренах тогочасної Європи.
Її
назва походить від першого місця виявлення археологічних пам’яток. У 1890 –х
рр. археолог Вікентій Хвойка, ведучи розкопки на «Кирилівських Висотах» у Києві
і біля с.Трипілля, несподівано виявив уламки праісторичної кераміки, вкритої
мальованим орнаментом, глиняні фігурки та крнм’яне і кістяне приладдя. Ці
знахідки були зовсім не схожі на інші пам’ятки старовини в Подніпров’ї.
Археолог провів дослідження нових поселень і відкрив широко тепер відому в археології
Європи трипільську культуру, датовану 4-2 тис. до н. е.
Провідною ознакою трипільської культури
є кераміка. Вона зроблена з добре відмоченої глини, ретельно випалена. Посуд
був ліплений руками без гончарного кола, стінки надзвичайно тонкі.
Європейської слави трипільській кераміці принесла її мальовничі
орнаменти (багатобарвний, білий, чорний, коричневий, червоний, «подряпаний»).
Основними видами посуду були глечики,
грушеподібні амфори з покришками, чаші.
Другим виявом трипільського мистецтва
була пластика – скульптура. Такі фігурки знаходять на Криті та у Трої, однак у
трипільських поселеннях вони різноманітніші. З глини ліпили скульптурні фігурки
биків, кіз, собак, також жіночі статуетки.
Серед
артефактів трипільської культури чимало жіночих фігурок, пов’язаних із
культом Богині-матері — покровительки роду та землеробства (усередину
вкладали зерна пшениці, що начебто мало впливати на родючість землі). Ці
глиняні статуетки використовували в магічних ритуалах. Трипільські фігурки
людей бувають сидячі та стоячі. Знайдена в Сушківці Черкаської обл. фігурка
матері, яка нахилила голову над немовлям, - найкраще зображення материнства
неолітичної доби Європи.
Трипільська культура проіснувала на нашій території близько півтори тисяч років, а далі занепала.
Перегляд відеоматеріалу.
Трипільська культура
Мистецтво
грецьких міст-колоній Північного
Причорномор'я
Античні
міста Північного Причорномор’я —
міста-держави, засновані греками в VII — V століттях до н. е. на узбережжі
Чорного моря в межах сучасної території України. Найбільшими з них були Тіра
(на місці сучасного Білгорода-Дністровського), Ольвія (біля села
Тарутиного, на правому березі Бузького лиману), Керкінітіда (на місці
сучасної Євпаторії), Херсонес (біля сучасного Севастополя), Феодосія,
Пантікапей (на місці сучасної Керчі).
Головною
причиною колонізації була примусова еміграція частини вільного населення з
рабовласницьких держав Греції. Найбільше переселялося сюди греків з Мілета та
інших малоазійських грецьких міст. Пізніше відбувалося переселення з деяких
острівних міст та з метрополії, зокрема з Афін. Північне Причорномор'я вабило
греків своїми хлібними, рибними та іншими багатствами. В розвитку торгівлі була
зацікавлена також місцева знать, яка одержувала предмети розкоші, зброю, вино,
оливкову олію, тканини, художній посуд та інше.
Ольвія,
Тіра, Херсонес і деякі інші протягом усього свого існування були самоврядними
містами (полісами). Міста, засновані на узбережжі Керченської протоки, в V
столітті до н. е. ввійшли до складу Боспорського
царства.
В
містах розвивалися металургійне, каменярське, деревообробне, гончарне,
ювелірне, косторізне та інші ремесла, а також риболовний промисел і
виноробство. В міста Греції, Малої Азії, Єгипту з цих міст вивозили хліб, рибу,
хутра, продукти тваринництва тощо.
Населення
античних міст складалося з греків і вихідців з місцевих племен. Міста мали
постійний економічний і культурний взаємовплив і зв'язки з місцевими племенами
— скіфами, сарматами, таврами, фракійцями та іншими.
З
початку III століття н. е. у зв'язку з кризою рабовласницького ладу почався
занепад усіх античних міст, а навала гунів у IV столітті призвела до загибелі
їх. Проте деякі грецькі міста, зокрема Херсонес (Корсунь руських літописів),
існували до XV століття.
Архітектура у цих міста була пов’язана із містобудуванням
– ретельно спроектовані широкі вулички з бруківкою, двоповерхові будинки.
Провідним
видом образотворчого мистецтва Північного Причорномор'я була скульптура,
якою прикрашали площі й будівлі міст. Вона мала істин¬но громадське значення,
втілюючи у прекрасних образах богів, богинь та героїв античний ідеал
досконалої, гармонійно розвиненої людини.
Вагоме
місце посідав також монументальний живопис. Різноманітні розписи
(портрети, міфологічні сюжети, сцени з реального життя) прикрашали громадські і
житлові будівлі, склепи заможних громадян. Високохудожні зразки цього мистецтва
знайдено в Керчі. На стіні однієї з поховальних споруд-склепів цього міста
зображено голову богині Деметри. Сучасного глядача вражає висока майстерність
виконання, з якою художник написав прекрасне жіноче обличчя з великими
виразними очима.
Цікавий
розпис зберігся на одному із саркофагів: на ньому зображено художника, який
пише портрет у техніці енкаустики (від грец. випалюю) - живопис восковими
фарбами. Це підтверджує існування у Північному Причорномор'ї станкового
живопису, зокрема портретного жанру,
зразки якого до наших днів, на жаль, не дійшли.
Невелика,
але виразна колекція античної кераміки дає подання про розмаїтість посуду, що використалася
мешканцями античного Північного Причорномор'я, та рівні розвитку ремесла її
виготовлення. Місцева кераміка не досягла таких висот як грецька, але залишила
свій слід у мистецтві виробництва кераміки на півдні України.
В античний час майже всі основні грецькі міста-поліси Північного Причорномор'я карбували власні монети зі срібла і міді, а Ольвія та Пантікапей також і золоті монети. Карбування монет у північно-понтійских полісах та Боспорському царстві тривало до другої половини ІІІ в. н.е.
Ювелірна справа набула високого рівня майстерності ,про що свідчать знахідки археологічних розкопок.
Перегляд відеоматеріалу.
Боспорське царство античної України
«Сходинка творчості». Виконання творчого
завдання.
Малюнки-схеми зразків трипільської кераміки.
Бажаю вам творчого успіху!!!
----------------------------------------------------
«Золота
доба» іспанського живопису ХVІІ ст. представлена творчістю Дієго Веласкеса (1599—1660) — придворного живописця короля Філіппа
ІV. Протягом чотирьох десятиліть він писав портрети монарха, зображував його дітей,
наближених до двору грандів. Знамениті картини митця «Меніни», «Прялі», «Кузня
Вулкана», «Здача Бреди» та інші зберігаються в музеї Прадо. Художник на парадних
портретах мав зображувати все точно: від величних поз до розкішних костюмів, а також
церемоніальну обстановку. У портретах королівських блазнів і слуг Веласкес
підкреслював людську гідність знедолених, у портретах дітей — безпосередність. У
груповому портреті «Меніни» художник зобразив самого себе перед мольбертом.
Портрет інфанти Маргарити є окрасою колекції київського Музею Ханенків.
До великих іспанців належить Франсіско Гойя (1746—1828) — автор портретної галереї видатних людей свого часу. Художня мова Гойї, який мав дар колориста, — виразна, рисунок — експресивний, композиції — динамічні. Картина «Парасолька» є прикладом втілення безхмарного щастя. Яскрава колірна гама, пейзаж із блакитним небом і соковитою зеленню передають радість молодості.
Знамениті офорти із серії «Капрічос» гостро викривали порочність світу.
Перегляд
відеоматеріалу.
Франсіско Гойя. Капрічос.
В
Англії національна школа живопису
виникла у XVIII ст. Найвідомішими її представниками були Вільям Хогарт, Томас
Гейнсборо, Джон Констебль, Джозеф Тернер, Джошуа Рейнольдс.
Художник-сатирик
і карикатурист В. Хогарт у своїх
творах засуджував суспільні пороки (серії картин «Модний шлюб», «Кар’єра
марнотратника»), започаткувавши реалістичний напрям живопису.
Перегляд
відеоматеріалу.
В.
Хогарт. «Модний шлюб»
«Батько» англійського пейзажу Т. Гейнсборо писав ліричні краєвиди, навіяні фантазією. Створював портрети на тлі природи, підкреслюючи гармонію людини і природи. На той час англійські митці досягли досконалості в акварельному живописі.
Перегляд
відеоматеріалу. Полотна великих
художників. Томас Гейнсборо.
Джозеф
Меллорд Вільям Тернер (1775 – 1851)
у романтичних пейзажах
передавав світло, зображуючи схід і захід сонця, тумани, які потім розвинули
імпресіоністи.
Перегляд
відеоматеріалу. Полотна великих
художників. Джозеф Тернер.
Джошуа Рейнольдс створив галерею портретів своїх сучасників, переважно представників знаті, поєднуючи риси аристократичної парадності та монументальності зі влучністю психологічних характеристик.
Перегляд
відеоматеріалу. Полотна великих
художників. Джошуа Рейнольдс
«Сходинка творчості».
vВіднайдіть в мережі Інтернет цікаві факти про відомих художників європейського культурного регіону. Запишіть їх.
Бажаю вам успіху!!!
-----------------------------------------------------------
Відродження - культурна доба між епохами
середніх віків та Нового часу. Залежно від історичних умов конкретної
європейської країни спостерігалися певні відмінності у виявленні ренесансних
процесів. Тому загальний період Ренесансу простягається від останньої третини
XIII до кінця XVI століття. В окремих країнах (наприклад, в Англії) Відродження
тривало аж до початку XVII століття.
До
ХІХ ст., тобто до виникнення секуляризму,
значний вплив на європейське мистецтво мала християнська церква, яка була
основним замовником творів архітектури, скульптури, живопису, музики, театру.
Мистецька скарбничка
Секуляризм (від лат. saecularis —
світський) — зменшення ролі релігії в політичному, соціальному, культурному,
особистому житті; принцип світськості.
В епоху Відродження (ХІV—ХVІ ст.) почало розвиватися світське мистецтво, адже загальний інтерес до релігії слабшав. У центрі творчості митців із цього часу постає людина.
Культура
Відродження стала поєднанням нового прочитання античності з новим прочитанням
християнства (звідси термін «Відродження»). Митці оспівували досконалу
особистість, фізична і духовна краса якої зливаються воєдино відповідно до
вимог античної естетики. Філософія Ренесансу утверджувала ідеал гармонійної
особистості, яка у своєму розвитку може піднятися до рівня богоподібної істоти.
Цінність людини стала визначатися її особистими чеснотами, а не становищем у
суспільстві. Людина сприймалася як те, чим вона здатна стати (можливо,
невипадково саме в епоху Відродження виникло поняття авторства, розвивалось
виконавство як самостійна діяльність).
У цей час починається становлення сучасної науки, передусім розвиток природничого знання. У мистецтві це трансформувалося в утвердження принципів реалізму, зміни як у технічних аспектах живопису та скульптури, так і в їхній тематиці. Художники Ренесансу ретельно досліджували тіло людини і відтворювали його досконалу красу, звільняючи з-під маси одягу, в яку ховалися фігури середньовічної готики. У цей період завдяки відкриттю законів перспективи, світлотіні демонструються можливості живопису щодо передачі тривимірності зображень: площинні, ніби безтілесні зображення середньовічного мистецтва поступилися місцем тривимірному просторові. Цьому також сприяв початок широкого використання олійних фарб з їх великою гамою кольорів та нюансів яскравості.
Епоха Відродження кардинально змінює художню картину світу, активізує інтерес до особистості, завдяки чому розквітає жанр портрета. Наслідуючи ідеали античності, живописці звертаються до міфічних сюжетів поряд із християнськими. Перехід до олійних фарб дає змогу досягти нових вершин у техніці станкового живопису. Ренесанс відкриває перспективу і світлотінь у малярстві.
Епоха «титанів» подарувала світові загальновизнаних
геніїв: Леонардо да Вінчі, Рафаеля Санті і Мікеланджело Буонарроті, з
архітектурними й скульптурними шедеврами якого ви ознайомилися у попередніх
параграфах.
Леонардо да Вінчі (1452—1519) —
найзагадковіша постать в історії світової культури, який втілив ідеал
універсальної людини: митця, вченого, винахідника. Відкриття майстра в царині
живопису — правила повітряної перспективи. В одухотворених мадоннах він
відтворив величний образ Марії. Портрет Мони Лізи (Джоконди) з ледь помітним
усміхом ніби огорнутий легким серпанком (леонардівське «сфумато»).
Перегляд відеоматеріалу: Фреска «Тайна вечеря»
Інший
«титан» епохи Відродження — Рафаель Санті
(1483—1520) досяг неперевершеної майстерності у відтворенні як внутрішньої
гармонії особистості в портретах, так і сенсу життя у складних філософських композиціях («Афінська
школа»).
Художник,
шукаючи гармонію краси та жіночності, створив велику кількість мадонн (не менше
15 творів). Саме вони принесли йому всесвітню славу разом із фресками у
Ватиканському палаці. Від юнацької ліричної «Мадонни Конестабіле» через
неперевершені за ніжністю образи мадонн ішов митець до своєї творчої вершини —
«Сікстинської Мадонни». Цей шедевр Рафаель створив на замовлення церкви Святого
Сікста в місті П’яченца. Вона написана без ескізу, такою, якою наснилася
художнику.
Перегляд відеоматеріалу. Картини Рафаеля Санті "Сікстинська Мадонна"
Мистецька скарбничка
То́ндо
(скорочене від італ. rotondo — круглий) — зазвичай картина або інше зображення,
наприклад, в кераміці, круглої форми.
Перегляд відеоматеріалу.Тондо Мікеланджело Буонарроті "Мадонна Доні"
Коли мова заходить про живопис так званого Північного Відродження, про мистецтво Нідерландів XVII ст., згадують «малих» і «великих» голландців. До «малих» зараховували художників, які писали картини невеликого розміру, переважно пейзажного та побутового жанрів, тобто звертались до поезії повсякденності на противагу мистецтву «великого» стилю з домінуванням «високих» історичних і міфологічних сюжетів. До найвідоміших «малих» голландців належали Ян ван Ейк, Ієронім Босх, Пітер Брейгель (старший), Ян Вермер, Франс Халс, Пітер Клас та інші, до «великих» — Пітер Пауль Рубенс і Рембрандт ван Рейн.
Перегляд відеоматеріалу. Картини «малих» голландців
Через історичні події Нідерланди було поділено на Голландію та Фландрію, а мистецтво — на дві школи — голландську і фламандську. Представники першої зображали переважно повсякдення, тому тут набули популярності прості за композицією натюрморти і скромні камерні портрети.
Фламандці
зверталися насамперед до релігійного та міфологічного жанрів, парадного портрета,
а натюрморт прагнули перетворити на гімн багатству.
Центральною фігурою фламандського мистецтва став Пітер Пауль Рубенс (1577—1640). Універсальність таланту підносить його творчість на один щабель із найвидатнішими майстрами Відродження. Проте стиль митця, насичений театральним пафосом, контрастами світла і тіні, бурхливим рухом, пізніше визначили як бароко. Він захоплювався баталіями, сценами полювання на тварин, писав численні портрети. Рубенсівські образи ніби втілюють ідею «здорового духу в здоровому тілі». Мистецтво майстра несе заряд життєвої енергії.
Художній
стиль бароко підняв образотворчість
Відродження на нові висоти, підкреслюючи у своїх пошуках красу деталей, руху,
драматизм сюжету. Художники бароко відкрили нові прийоми просторової
інтерпретації форми в її вічно мінливій життєвій динаміці. Багато барочних
митців служили королям і вельможам, які прагнули до надлишків, і, мабуть, тому
наголос цього стилю сконцентровано на величі, помпі та пишноті.
Продовжуючи
здобутки Ренесансу, митці бароко намагалися заглибитися у внутрішній світ
людини, показати натуралізм пристрастей у чуттєво-тілесній радості буття або
неминущу швидкоплинність життя. Наприклад, динаміка світу розкривається через
протиріччя почуття і розуму, тілесного і духовного у фламандського художника
Пітера Пауля Рубенса. А в автопортретах голландського художника Рембрандта
Харменса ван Рейна відобразилася мінливість образів людського буття, віковий
рух людини.
Вершиною
досягнень голландської школи є творчість Рембрандта
Харменса ван Рейна (1606—1669), просякнута реалістичним світосприйманням і
психологічною глибиною образів. Рембрандт — неперевершений майстер композиції
та світлотіньового моделювання. На
його картинах фарби ніби світяться зсередини, хоча загалом колорит приглушений.
Після одруження Рембрандт потрапляє до кола амстердамської аристократії, стає знаменитим. У цей найщасливіший період свого життя він малює багато автопортретів і портретів дружини. Художник зображує її в різних міфічних образах, у фантастичних костюмах. Ефектні композиції, овіяні романтикою юності, відмінні від пізніших творів, коли митця спіткало банкрутство, бідність і лихоліття.
Перегляд
відеоматеріалу.
Картини Рембрандта
Завдання.
Дати відповіді на запитання.
v 1.Що
впливало на європейське мистецтво до ХІХ
ст.?
v 2.Який
жанр живопису зазнав розквіту в епоху Відродження? Що посприяло цьому процесу?
v 3.Назвіть загальновизнаних
геніїв, яких подарувала світові епоха «титанів»
v 4. Що
вам відомо про живопис так званого Північного Відродження
Бажаю вам творчого успіху!!!
----------------------------------------------------
Образотворче
мистецтво (живопис, графіка, скульптура) Європейського культурного регіону
базується щонайперше на досягненнях мистецтва Давньої Греції, прийнятого і
трансформованого Римом та розповсюдженого по всій імперії, яка включала значну
частину Європи. І далі впродовж наступних 2000 років воно проявлялося в різні
періоди по-різному: то органічно синтезувалося у храмовій архітектурі Середньовіччя,
то небувало розквітло в епоху Відродження; розкрило різні свої грані в епохи
бароко, класицизму, романтизму, реалізму і просто вибухнуло різними
модерністичними течіями та напрямами XX століття.
До
нашого часу дійшли фаюмські портрети
(похоронні маски) - яскраві разки давньоримського
портретного живопису. З появою парадних кімнат у римських будинках і віллах
на основі грецької традиції розвивається система високохудожніх розписів.
Давньоримський живопис вражає глядача пишністю декоративних композицій,
багатством сюжетів, різноманітністю художніх прийомів, освоєнням повітряної
перспективи, розгорнутим зображенням навколишнього середовища людини. Улюблені
сюжети живопису пов’язані з міфологією, поемами Гомера.
Цікава подія трапилася у Франції у вересні 1940 року. Четверо
старшокласників вирушили в експедицію, щоб знайти підземний хід до
середньовічного замку. Та опинилися вони в печері доісторичної людини. Зі стін
на них дивилися величезні звірі, викликаючи подив і захоплення.
Учитель,
якому повідомили про знахідку, був вражений, коли побачив цю первісну
«галерею», яка нагадувала сучасне мистецтво графіті. Юні дослідники відкрили печеру Ласко.
Так
само випадково було відкрито знамениту печеру Альтаміра в Іспанії археологом-любителем і його 9-річною донькою в
1879 році. Обидві печери із зображеннями диких і свійських тварин внесені до
списку об’єктів Світової спадщини ЮНЕСКО.
Епоха
Середньовіччя занурює європейців у
світ сакрального живопису — символічні образи і містицизм. Картина світобудови
відображена на сторінках книжок (мініатюри) та на стінах християнських соборів
(монументальний живопис).
Мозаїки, фрески, іконопис, книжкова мініатюра представляють мистецтво Візантії
Швидке поширення ідей християнства на великій території Візантійської імперії залежало від активного розвитку книжкової справи. Повсюди почали створювати не тільки монастирські, але й світські книгопереписувальні майстерні. Цьому процесові сприяли і церковні ієрархи, й офіційна світська влада. Наприклад, ще у IV ст. імператор Константин І наказав виготовити п'ятдесят гарно оздоблених пергаментних примірників Євангелія для храмів, які будувалися в столиці і в провінціях.
У мініатюрах рукописів IV—V ст., яких, до речі, збереглося до нашого часу дуже мало, пейзажі копіювали з творів давньоримського живопису, а сцени із зображенням людей і тварин безпосередньо перемальовували з античних рельєфів. Це підтверджують, наприклад, ілюстрації із зображенням батальних сцен, виконані до «Іліади» Гомера (зберігається в Бібліотеці Амброзіана в Мілані).
Ілюстрації
до богослужбової літератури були здебільшого копіями з храмових мозаїк і
фресок. Копіюючи великі панно, перші художники-мініатюристи занадто перевантажували
ілюстрації численними біблійними сценами.
Сторінки
рукописів прикрашали ініціалами, віньєтками. Середньовічні книжкові мініатюри
стали передвісниками станкового живопису. Яскраві кольори мозаїки зі смальти,
яку виготовляли візантійські майстри, сяяли на золотавому тлі, утворюючи ефект
мерехтіння.
Перегляд відеоматеріалу. Візантійська ікона та книжкова мініатюра
Для
фрескового живопису романської доби
— першого загальноєвропейського стилю — характерні умовність і площинність
зображення (композиції були позбавлені глибини простору), схематичність образів
і різномасштабність фігур (Христа завжди малювали вищим за інших).
Засновник
італійської малярської школи Джотто ді Бондоне
(1267—1337) вийшов за межі середньовічного канону. Звичні аскетичні вирази
облич митець зумів оживити
емоційними поглядами. Він також по-новому
почав відтворювати простір, розміщуючи персонажів фресок так, що виникала ілюзія просторовості.
«Біблією для неписьменних» часто називають вітражі готичних соборів, адже вони давали змогу ознайомится з основними сценами зі Святого писання. Особливе місце в розвитку вітражного живопису належить Франції, де зародилася готична архітектура, яку сусідні країни вважали зразком.
Єдиною
спорудою, чиї вітражі збереглися з ХІІІ ст. без реконструкцій, є собор у Шартрі. Кольори 170 вітражів з
домінуванням блакитних і синіх відтінків створюють містичну атмосферу. Їх
виготовляли всі ремісничі корпорації міста.
До XIX століття значний вплив на європейське мистецтво справляла християнська церква - основний замовник як архітектури, так і образотворчого мистецтва. В останні 200 років переважна частина творів образотворчого мистецтва створювалася без посилання на релігію. Проте слід зазначити, що на європейське мистецтво, звичайно, мали вплив певні політичні погляди держави, покровителя чи самого митця, світогляд того чи того періоду в історії людства.
«Сходинка творчості». Виконання творчого
завдання.
Створити ескіз вітража.
Зразки вітражів
Фото виконаних робіт надсилати на електронну пошту tinulya76@ukr.net.
Тема:Подорожуємо Україною. Західна Україна. Узагальнення знань
Україна вражає: Львівщина
Тема: Подорожуємо Україною. Український Південь. Східна Україна. Узагальнення знань.
Україна вражає: Одеса.
Ханський палац. Бахчисарай.
Резеденція Попових на Запоріжжі
Білосніжний замок Попелюшки на Харківщині
Виконання творчого завдання:
Створіть ескізи сучасного одягу з використанням народної вишивки.
Бажаю вам творчого успіху!!!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Завдання №7 виконати до 14.05.2020
Фото виконаних робіт надсилати на електронну пошту tinulya76@ukr.net.
Завдання №6 виконати до 07.05.2020
Фото виконаних робіт надсилати на електронну пошту tinulya76@ukr.net.
Завдання №5 виконати до 30.04.2020
Фото виконаних робіт надсилати на електронну пошту tinulya76@ukr.net.
Фото виконаних робіт надсилати на електронну пошту tinulya76@ukr.net.
Завдання №3 виконати до 16.04.2020
Фото виконаних робіт надсилати на електронну пошту tinulya76@ukr.net.
Завдання №2 виконати до 08.04.2020
Фото виконаних робіт надсилати на електронну пошту tinulya76@ukr.net.
v Яка композиція народних майстрів живопису вам найбільше сподобалася? Опишіть свої враження. Поясніть, у чому полягає її виразність.
Фото виконаних робіт надсилати на електронну пошту tinulya76@ukr.net.
А куда скидывать задания ?
ОтветитьУдалитьФото виконаних робіт надсилати на електронну пошту tinulya76@ukr.net.
УдалитьРобота тільки одна ? Малюнок?
ОтветитьУдалитьТак.
УдалитьЯ не можу відправити завдання через те,що вибиває недійсний адрес,може можно якось через вайбер або телеграм?
ОтветитьУдалитьТак, можна через Viber. Мій номер телефону 0668031392
Удалить